2-4Т Сільськогосподарські машини

Дата проведення 17.03.2020
Кількість годин-2.
Тема уроку: Технічне обслуговування і ремонт самохідних машин для збирання плодів і ягід.
Інструмент та пристрої для технічного обслуговування і ремонту машин повинні бути справними, відповідати вимогам розділу 6 Правил охорони праці під час технічного обслуговування та ремонту машин і обладнання сільськогосподарського виробництва й забезпечувати безпеку виконання робіт.
Технічне обслуговування машин у польових умовах проводиться у світлий час доби. Дозволяється проведення технічного обслуговування в нічний час за умови достатнього штучного освітлення. У цьому випадку роботи виконуються не менше ніж двома працівниками.
Усі операції з технічного обслуговування, за винятком операцій, які обумовлені інструкціями з експлуатації заводів-виготовлювачів, виконуються при зупиненій машині, непрацюючому двигуні і вимкненому валу відбору потужності.
Під час технічного обслуговування навісні машини й знаряддя опускають на землю, педаль гальма трактора встановлюють у загальмованому положенні і блокують заскочкою, деталі, вузли та агрегати очищають від рослинних решток і забруднень.
Під час очищення машин стиснутим повітрям слід користуватися захисними окулярами й респіратором, а струмінь повітря направляти від себе.
Під час накачування шин необхідно періодично перевіряти у них тиск.
Перед піддомкрачуванням машину або знаряддя розміщують на рівному горизонтальному майданчику. Під основу домкрата підкладають дерев’яні підкладки. Під машину або знаряддя поряд із домкратом установлюють надійну підставку, яка забезпечує стійкість та запобігає падінню машини чи знаряддя. Користуватися випадковими підставками не дозволяється.

ТО-Е (технічне обслуговування перед початком експлуатації);
знімання машини з підставок (підкладок) і видалення захисного покриття із зовнішніх законсервованих поверхонь;
· знімання герметизуючих пристроїв (пробок, заглушок, кришок тощо) і встановлення знятих на період зберігання складових частин (приводних пасів і ланцюгів, шлангів, приладів електрообладнання і сигналізації тощо);
· перевірка відсутності сторонніх предметів у ящиках, бункерах, резервуарах та ін.; · контроль кріплення складових частин машини;
· перевірка зовнішнім оглядом комплектності машини, виявлення і усунення можливого підтікання оливи, палива, робочих і технологічних рідин; ·
встановлення робочого тиску в шинах коліс;
· змащення складових частин машини відповідно до карти (таблиці) мащення; · прокручуванням на холостому ходу та опробуванням у роботі перевірка функціонування робочих органів і механізмів машини, усунення виявлених несправностей;
· проведення технологічної наладки машини відповідно до агротехнічних вимог та умов роботи.
На основі наведених типових комплексів технологічних операцій ТО сільськогосподарських машин завод-виготівник розробляє індивідуальні комплекси технологічних операцій ТО для кожної машини.
ЩТО (Щозмінне технічне обслуговування).
Під час щозмінного технічного обслуговування необхідно збиральну самохідну машину очистити, перевірити комплектність й кріплення вузлів та деталей, змастити, перевірити справність механізмів передач, робочих органів, рами та ходової частини. Особливо ретельно слід очистити робочі органи й механізми привода, а також перевірити і при виявленні усунути підтікання масла в гідропідіймачах та редукторах, змастити комбайн відповідно до заводської інструкції.
Щозміни необхідно манометром перевіряти тиск у шинах. При експлуатації та під час технічного обслуговування слід захищати гуму коліс від потрапляння на них мастильних матеріалів і палива. Необхідно регулярно перевіряти натяг ланцюгів і пасів.Ослаблені кріплення необхідно підтягнути.
Перевіряють комплектність і кріплення робочих органів, вузлів та агрегатів комбайна. Особливу увагу при цьому слід звертати на наявність пружинних шайб, контргайок та на якість шплінтування болтів і гайок.
При регулюванні робочих органів вузлів і агрегатів слід звернути увагу на технічний стан основної та рухомої рам, а також натяг ланцюгів. Послаблення їх призводить до поломки зірочок або до прогину валів. Всі зірочки, охоплені ланцюгами, повинні знаходитись в одній площині.
Змащують відповідно до таблиці мащення і тільки рекомендованими маслами. Завантажувальний транспортер не повинен мати зігнутих прутків. Якщо довжина транспортера збільшилась, регулюють його натяг.
Для роботи на кам'янистих ґрунтах треба щозміни зовнішнім оглядом перевіряти відсутність пошкоджень ходової системи і захисних пристроїв трактора, а також кріплення зливних пробок картерів двигуна, заднього і переднього мостів, бортових редукторів, ведучих коліс. Виявлені несправності усунути. При використанні у високогірних районах слід змінювати циклову подачу палива і подачу насоса паливної системи двигуна відповідно до середньої висоти над рівнем моря.

Платформа для збирання плодів ПКО-0,7 призначена для збирання плодів у садах з кронами висотою до 6 м. Платформа причіпна. Агрегатують з тракторами класу 1,4. Використовують платформу при ширині міжрядь 8-10 м, і вона працює позиційно. Обслуговують платформу 6-8 працівників. Продуктивність - 0,04 га/год.
Платформу ПОС-0,5 використовують для збирання плодів, обрізування крони дерев у пальметних садах з міжряддями 3,5-5,0 м.
Вона обладнана двома висувними трапами, компресором і комплектом пневматичного інструменту для обрізування крони дерев.
Платформу агрегатують з тракторами класу 1,4. При збиранні плодів платформу обслуговують чотири-шість робітників, а при обрізуванні крони дерев - шість-вісім. Продуктивність платформи при збиранні плодів -500-600 кг/год, а при обрізуванні крони - 25 дерев за годину.
Плодозбиральний комбайн КПУ-2А призначений для збирання плодів кісточкових, насіннячкових та горіхоплідних культур при ширині міжрядь більше 6 м.
Комбайн складається з двох агрегатів на базі самохідного шасі Т-16М.
Основними складальними одиницями агрегатів є вібратор . уловлювачі , скатні поверхні , три поперечних уловлювальних транспортери , поздовжній транспортер , полотняна гірка , механізми привода транспортерів.
При збиранні плодів комбайн під'їжджає до плодового дерева, розкриває уловлювачі і включає вібратор . Плоди від вібрації відриваються і падають на поверхні уловлювачів і скатні поверхні . Поперечні транспортери подають плоди на поздовжній транспортер , який переміщує їх на полотняну гірку. Стрічка похилого транспортера відокремлює листя та інші домішки, а плоди надходять у контейнер.
Продуктивність комбайна - 35-45 дерев за годину. Комбайн обслуговують двоє механізаторів і двоє збирачів плодів.
Плодозбиральна машина ВУМ-15А призначена для збирання плодів кісточкових і яблук. Машина начіпна. Агрегатують із самохідним шасі Т-16М.
Основними складальними одиницями машини є вібратор, транспортер, два уловлювачі (похилі поверхні), вентилятор і механізм привода.
Від вібратора плодове дерево коливається з частотою 1200 об/хв.
Відірвані плоди падають на поверхню уловлювача, а потім транспортером подаються в контейнер.
Продуктивність машини - 120 дерев за годину. Обслуговують машину тракторист і два робітники.
Самохідну плодозбиральну машину МПУ-1А застосовують для збирання кісточкових, насіннячкових та горіхоплідних дерев у садах .
Робочим органом машини є інерційний вібратор. Робочий процес машини такий, як і машини ВУМ-І5А. Обслуговують машину троє працівників. Продуктивність - до 60 дерев за годину.
Робочим органом машини є інерційний вібратор. Робочий процес машини такий, як і машини ВУМ-І5А. Обслуговують машину троє працівників. Продуктивність - до 60 дерев за годину.
Ягодозбиральні машини КББ-8 і ЗЯМ-200-8 призначені для напівмеханізованого збирання смородини та аґрусу.
Машина КББ-8 складається з уловлювачів ягід , бункера , вентилятора , вібраторів , генератора , двох штанг із розетками, акумуляторної батареї і пульту керування.
Вібратор 8 приводиться в рух від електродвигуна потужністю 0,11 кВт, напругою 36 В. На корпусі вібратора є рукоятка і вимикач струму. Частота коливань вилки вібратора - 37 Гц, а амплітуда - 10 мм.
Машина працює позиційно. Одночасно збирають ягоди з чотирьох рядів. Спочатку розміщують уловлювач біля куща. Далі робітник нахиляє гілки і включає вібратор. Від вібрації ягоди відриваються і падають на брезент уловлювача. Потім їх пересипають у бункер. Обслуговують машину тракторист, оператор і вісім робітників-збирачів ягід. Продуктивність машини - до 0,06 га/год.
Ягодозбиральна машина МПЯ-1А призначена для збирання ягід смородини і аґрусу потоковим методом.
Основні складальні одиниці машини: подільники , бітер-активатор , уловлювач транспортерного типу, поперечний полотняно-планчастий транспортер , пневмоочистка , транспортер поздовжній , підіймальний механізм , майданчик розвантажувальний , привід центральний , шасі і рама .
Під час руху агрегату подільники спрямовують гілки в зону дії бітера-активатора . Пальці бітера створюють поперечні коливання гілок. Від коливних рухів ягоди відриваються і падають на лотки транспортера-уловлювача. Далі ягоди поперечним транспортером 6 подаються в ящики.
Робоча швидкість машини - 0,5-2,5 км/год. Продуктивність - 900 кг/год.
Агрегат ВУК-ЗА призначений для навантаження плодів у контейнери в міжряддях саду, ущільнення їх вібрацією, транспортування до місць зберігання або пунктів переробки і вивантаження. Він виготовлений на базі платформи ПТ-3,5.
Агрегат складається з основної рами , на якій встановлена рамкова доріжка, вібромайданчика , завантажувача , механізмів підіймання і зсування контейнерів, огородження, задніх упорів з фіксатором, ходової частини, гідро- і пневмогальмівної систем, поворотних опорних стояків і причіпного пристрою.
Контейнер, завантажений плодами, встановлюють навантажувачем на вібромайданчик для ущільнення продукції протягом 20-30 с, а потім переставляють на накопичувальну платформу. Під час ущільнення вібрацією плоди краще заповнюють місткість контейнера і менше пошкоджуються.
На ВУК-ЗА завантажують контейнерів і перевозять їх до місця переробки. Частота коливання вібромайданчика - 25-35 Гц, амплітуда коливання - 1,5-2,5 мм. Продуктивність агрегата - до 4 т/год. Агрегатують з тракторами класу 1,4 і 2.
Дискові робочі органи (рис. 13.24, в) застосовують для калібрування плодів округлої форми.
Ваговий робочий орган складається із пластмасових чашок, закріплених на ланцюгу (рис. 13.24, д). Чашка з плодом перевертається при натисканні важеля на коромисло під дією тягарця.
Випорожнювач контейнерів ОКП-6 стаціонарний, призначений для вивантаження плодів із контейнерів у приймальний бункер або транспортер лінії товарної обробки плодів. Він складається з рами, двох поворотних рамок, низ яких складається з рольгангів, а верх - з рухомих кришок притискачів, скатної дошки, стрічкового транспортера, електро- та гідропривода і пульта керування.
Вилчастим навантажувачем контейнер з плодами встановлюють на рольганг поворотної рамки. Притискна кришка займає верхнє положення. Після цього кришку опускають і повертають рухому рамку гідроциліндром на 135° навколо шарнірно закріпленої осі. Далі поступово відкривають клапан кришки, і плоди вільно переміщуються з контейнера на еластичну скатну дошку, а потім на стрічковий транспортер і лінію товарної обробки. Величиною відкриття клапана кришки і швидкістю руху стрічкового транспортера встановлюють продуктивність лінії.
Продуктивність випорожнювана - до 6,3 т/год.
Комбайн виноградозбиральний СВК-ЗМ самохідний, однорядний призначений для збирання технічних сортів винограду з вертикальних шпалер на рівнинах і схилах до 12° з розміщенням грон від поверхні ґрунту на висоті не менше 0,2 м.
Комбайн (рис. 13.25) складається із самохідного шасі, збирального модуля 1, бункера 7, поворотного транспортера 5 і гідросистеми.
Самохідне шасі має раму, двигун Д-240, ходову частину з системою гідроприводу, кабіну з органами керування і приладами контролю, трансмісію, системи стабілізації і електрообладнання. Система стабілізації маятникового типу з гідроприводом механізмів. Вона підтримує раму комбайна в горизонтальному положенні при роботі на схилах.
Збиральний модуль складається з рами , струшувачів , ковшових елеваторів , системи пневмосепарації , поперечного і поворотного транспортерів і механізмів приводу.
Під час руху комбайна вздовж ряду шпалер била струшувачів відокремлюють плоди від кущів винограду, і вони попадають у ковшові елеватори , які розміщені симетрично з обидвох боків,
Пневмосепаратори очищають виноград від листя та інших рослинних домішок. Поперечним транспортером плоди переміщуються на поворотний транспортер , який спрямовує виноград у бункер комбайна або в транспортний засіб. Місткість бункера - 1,8 м3.
Робоча швидкість комбайна - до 5 км/год, продуктивність - 0,6 га/год. Потужність двигуна - 55 кВт.
Комбайн КВР-1 самохідний призначений для збирання технічних сортів винограду.
Комбайн складається з самохідного шасі і двох секцій робочих органів. Секції мають струшувачі , уловлювачі , транспортери , вентилятори і бункери .
Під час руху комбайна стержні струшувачів приводяться в коливальний рух і вдаряють по кущах винограду. Від удару ягоди відокремлюються і падають на поверхню уловлювачів. Далі плоди транспортерами 1 подаються в бункери . Одночасно вентилятори подають повітряний потік, який видуває листя та інші рослинні домішки.
Для збирання сортів винограду, ягоди яких важко відокремлюються, комбайн переобладнують. Замість струшувана пруткового типу на комбайні встановлюють барабанний з маятниковою підвіскою. Барабанний струшувач складається з двох вертикальних барабанів, напрямних пристроїв та барабанів пруткового типу, які гасять коливання шпалери за робочою зоною.
Робоча швидкість комбайна - до 2,2 км/год. Продуктивність - 0,36 га/год.
Комбайн КВ-0,57 ("Крим") забезпечує збирання технічних сортів винограду методом вібрації.
На рамі самохідного шасі СІН-28 встановлені струшувані, транспортери з вловлювачами стрічкового типу, вентилятори, бункер-нагромаджу-вач і гідросистема.
Транспортери приєднані до рами шарнірно. Вони автоматично копіюють ряд шпалер винограду при відхиленні комбайна. Струшувачі бильного типу з маятниковою підвіскою і механізмами приводу.
Місткість бункера - 0,5 м3. Ширина захвату - 2; 3 і 4 м. Продуктивність комбайна - 0,57 га/год. Робоча швидкість - 1,5 і 1,68 км/год.
Технічне обслуговування та ремонт машин

1. Збереження та відновлення належного технічного стану машин забезпечуються шляхом їх технічного обслуговування та ремонту.

2. Технічне обслуговування машин здійснюється з метою підтримання справності і готовності до роботи машин, зменшення інтенсивності зношування їх деталей, попередження несправностей і продовження терміну їх експлуатації, виявлення несправностей, що виникли, з метою своєчасного їх усунення.

3. Технічне обслуговування та поточний ремонт машин виконуються підприємствами (організаціями), або центрами (пунктами) технічного обслуговування, або механізатором.

4. На підприємстві (в організації) здійснення технічного обслуговування і ремонту машин покладається на інженерно-технічну службу підприємства (організації).

5. Для проведення робіт з технічного обслуговування та ремонту використовують контрольно-технічний пункт з оглядовою канавою (естакадою, напівестакадою) і комплектом необхідних інструментів, пристроїв та обладнання.

6. Технічне обслуговування проводять відповідно до настанов щодо експлуатування.
При виконанні робіт в обов'язковому порядку проводять усі передбачені настановою види технічного обслуговування:
технічне обслуговування під час підготовки машини до експлуатації;
щозмінне технічне обслуговування;
планові періодичні обслуговування;
сезонне технічне обслуговування;
технічне обслуговування при зберіганні.

7. Періодичність проведення та перелік робіт для кожного виду технічного обслуговування визначають для конкретної машини відповідно до настанов щодо експлуатування.

8. Роботи виконують із застосуванням необхідних інструментів та технологій проведення операцій технічного обслуговування.

9. Поточний ремонт здійснюється для усунення окремих несправностей і виконується шляхом проведення розбирально-складальних, слюсарних та інших необхідних робіт із заміною або відновленням деталей та вузлів.

10. Потреба в поточному ремонті може бути виявлена під час експлуатації машин і при проведенні чергового планового технічного
обслуговування.

11. Для машин повинні застосовуватися шини, акумулятори, паливо, масла, консистентні мастила, гальмівна та інші спеціальні рідини, зазначені в настанові щодо експлуатування.
12. Належний технічний стан машин, своєчасне і якісне проведення їх обслуговування та ремонту забезпечують начальник інженерно-технічної служби, відповідальна за ремонтно-обслуговувальні роботи особа або механізатори (власники).

Домашнє завдання: Вивчити технічне обслуговування і ремонт самохідних машин для збирання плодів і ягід.